I sommer kom en ny hjemmekontorforskrift
Vi har oppsummert det viktigste fra den nye forskriften fra 1. juli 2022. Denne gjelder for arbeid som utføres i arbeidstakers eget hjem, og ikke for kortvarig eller sporadisk arbeid, med mindre arbeidstaker kun utfører arbeid i eget hjem.
Forskriften kort oppsummert
- Inngå skriftlig avtale om hjemmearbeid
- Inkluder retten til å endre eller si opp avtalen, med frister for oppsigelse, bestemmelse om prøvetid mv.
- Sørg for at fysisk og psykososialt arbeidsmiljø er forsvarlig
- Reglene for arbeidstid er de samme som på arbeidsplassen
- Spesifiser evt. bestemmelser om saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av dokumenter.
- Avtal hvem som dekker nødvendig utstyr på hjemmekontoret, og drift/vedlikehold av dette.
- Arbeidsgiver har ikke tilgang til hjemmekontoret, kun etter særskilt avtale
- Arbeidstilsynet kan føre tilsyn med ordningen, men ikke i arbeidstakers hjem uten etter særskilt avtale
Der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefalinger fra myndighetene, kan det i stedet for skriftlig avtale gis skriftlig informasjon til arbeidstakerne etter drøfting med tillitsvalgte.
Råd til arbeidsgivere med ansatte på hjemmekontor
- Sett deg inn i kravene
- Finn en god balanse
- Lag tydelige avtaler
- Hold kontakt
- Legg til rette for gode møter
- Sørg for god ergonomi
- Husk bevegelse
- Vær oppmerksom
Ta kontakt med vår HR/lønn-rådgiver, Marit H. Egeland, om dere trenger råd eller bistand til å utarbeide avtaler om hjemmekontor.